Namaz Abdest Gusül Kur'an İslam Nefis Ahlak Tövbe Vaaz Resim Galerisi
DOLAR
8,8647
EURO
10,3847
ALTIN
497,00
BIST
1.379
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
21°C
İstanbul
21°C
Parçalı Bulutlu
Cumartesi Parçalı Bulutlu
23°C
Pazar Az Bulutlu
26°C
Pazartesi Az Bulutlu
25°C
Salı Sağanak Yağışlı
22°C

Temizliğin Sınırları Ve Önemi

14 Eylül 2021 07:30
0

Allah temizliği emretmiş ve temizlenenleri övmüştür Yüce Allah bu hususta Kur’an da şöyle buyurmuştur

Bedenleri kirlenmek üzere yaratan ve temizliği emreden; akışkan, kuvvetli ve şeffaf olan suyu yaratıp ona herkesin ihtiyacı olmasından dolayı merhamet ve şefkatinden suyu bolca veren Allah’a hamd olsun

Nimetlerini ve lütuflarını bilen ve afetlerden selim bir şekilde birliğini kabul eden kimsenin hamdiyle O’na hamd olsun. Bütün kainatı ve etrafını, dünyayı ve etrafını davetiyle doldurup dalaleti silip kökten yok eden elçisi Hz Muhammed’e onun kavrayış, ilim ve zarafet sahibi ashabına, kendilerine salat edenleri o korkulu günde korkulardan emin kılacak şekilde salat ve çokça selam ederim.

Yüce Allah temizliği emretmiş ve temizlenenleri övmüştür. O, bu hususta şöyle buyuruyor: ‘Orada temizlenmeyi seven adamlar vardır. Allah da çok temizlenenleri sever (1). Allah size herhangi bir güçlük çıkarmak istemez; fakat sizi tertemiz kılmak ister (2). Bir hadis-i şeriflerinde ise peygamberimiz şöyle buyurmuştur:

Temizlik imanın yarısıdır

Temizliğin dört derecesi vardır ki bunlar

1 ▬ Bedeni, manevi ve maddi kirlerden temizlemek ve fazlalıklardan arındırmak

2 ▬ Uzuvları günahlardan temizlemek

3 ▬ Kalbi kınanmış huylardan ve nefret edilen kusurlardan arındırmak

4 ▬ Sırrı Allah’tan başka her şeyden arındırmak. İşte en büyük amaç budur.

Basireti kuvvetli olan kişi bu hedefe yönelir. Basireti kör olan temizlik derecelerinden sadece birincisini anlar. Böyle bir adamın değerli olan zamanının çoğunu vesveseye kapılıp istinca da ve elbisesini yıkamada aşırı derecede vakit harcadığını görürsün.

Bunu yapmasının sebebi, kendisinden istenen temizliğin sadece bu türden bir temizlik olduğunu zannedip öncekilerin yaşam biçimlerini, onların zamanlarının tümünü kalbi temizlemeye harcadıklarını ve bedenlerini ihmal ettiklerini bilmemesidir. Onlar, et yedikten sonra ellerine sinen kokuyu gidermek için neredeyse hiç ellerini yıkamazlar, toprak üzerinde namaz kılarlar, yalın ayak yürürler ve istinca ederken taşlarla yetinirlerdi.

Sonra nefsin isteklerini yerine getirmeyi temizlik diye adlandıran ve ‘bu dindendir’ diyen insanlar türedi. Zamanlarının çoğu vücutlarını süslemekle geçiyor. Oysa içleri harap ve kibir, kendini beğenme, cahillik, riya ve nifakla dolu.

Bu kimseler taşlarla istinca yapmakla yetinen, yalın ayak ve toprak üzerinde yürüyen, seccade sermeden caminin hasırları üzerinde namaz kılan, ayağında terlik olmadan, halılar üzerinde yürüyen veya yaşlı bir kadının su kabından abdest alan birini görseler kıyameti koparırlar, onu şiddetle kınarlar ve ‘pis adam’ derler. Onunla birlikte yemek yemekten hoşlanmazlar, imandan gelen pejmürde ve mütevazi görünüşünü pislik, kendi yaptıklarını temizlik olarak adlandırırlar. Münkerin nasıl maruf, marufun nasıl münker haline geldiğine bak.

Biri çıkıp da ‘Onların icat ettikleri bu davranışlar hakkında ne dersin? Bunlar münker mi , mübah mı? diye sorarsa cevaben şöyle deriz:

Biz onların icat etmiş oldukları her şeyi ve onunla neyin amaçlandığını inceleriz. Eğer icat edilen şey mübah ise israfa neden olmuyor ve daha fazla temizliği amaçlıyorsa kınanmaz. Eğer çok fazla su kullanılması sebebiyle israfa neden oluyor ve üstüne üstlük bir de bunun dinin esası olduğuna inanılıyorsa kınanır. Bazen avamdan biri, ısrarla bir şey yapan bir alimi görünce o şeyi vacip zanneder. Eğer bunu, halkın görmesi için dış görünüşünü süslemek maksadıyla yaparsa daha iğrenç ve çirkin olur.

Kaynak: İbnü’l Cevzi / Minhacü’l – Kasıdin Ve Müfiddü’s-Sadıkin / C:= I / bkz: 91-92

(1-Tevbe 108) (2-Maide 6)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

[Valid RSS]