ref: refs/heads/v3.0
DOLAR
28,9181
EURO
31,4020
ALTIN
1.901,52
BIST
8.026,27
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
20°C
İstanbul
20°C
Parçalı Bulutlu
Cumartesi Az Bulutlu
20°C
Pazar Hafif Yağmurlu
11°C
Pazartesi Az Bulutlu
13°C
Salı Çok Bulutlu
14°C

Tekasür Süresi Kur’an Yolu Tefsiri

Tekasür Süresi Kur’an Yolu Tefsiri
12 Ekim 2023 01:47
15

Tekasür Süresi Meali, Tefsiri, Nüzul Sebebi

Tekasür Süresi; Kur’an’da ki sıralamaya göre 102, nüzul sırasına göre 16. süredir. Kevser süresinden sonra, Maun süresinden önce Mekke de inmiştir. Medine’de indiğine dair rivayet de vardır. Tekasür Süresi; adını 1. ayette geçen ve “çokluk yarışı, çoklukla övünme” anlamlarına gelen tekasur kelimesinden almıştır.

Tekasür Süresinin Konusu: İnsanların, hayatın aldatıcı yönleriyle meşgul olmalarından, dünya malını biriktirmeye olan düşkünlüklerinden ve ahiret halllerinden söz edilmektedir.

Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla…

  • 1. Çoğaltma yarışına kendinizi öylesine kaptırdınız ki,
  • 2. Sonunda (kimin yakını daha çok diye kabirlere bile gittiniz.
  • 3. Hayır Yakında bileceksiniz!
  • 4. Hayır, hayır! Elbette yakında bileceksiniz.
  • 5. Hayır! Keşke kesin bir bilgiyle bilmiş olsaydınız!
  • 6. Yemin olsun, cehennemi mutlaka göreceksiniz!
  • 7. Sonra kuşkusuz onu gözünüzle ayan beyan göreceksiniz.
  • 8. Nihayet o gün nimetlerden elbette sorguya çekileceksiniz

Tekasür Süresi Diyanet Tefsiri

Tekasür Süresi 1-5 Arası Ayetlerin Tefsiri: “Çoğaltma yarışı” diye çevirdiğimiz 1. ayetteki tekasur kelimesi, bu süre bağlamında özellikle “yüksek bir amaç gütmeden, neden niçin demeden mal, evlat, yardımcı ve hizmetçi gibi her devrin telakkisine göre çokluğuyla övünülen şeyleri büyük bir tutkuyla durmadan çoğaltma yarışına girişmek, manevi ve ahlaki sorumluluğunu düşünmeden alabildiği ne kazanma hırsına kendini kaptırmak” anlamına gelmektedir.

Bu tutku bireysel olabileceği gibi toplumsal da olabilir. Ayette tekasur kavramu Cahiliye toplumunun zihniyet yapısını tanıtmakla birlikte evrensel bir mesaj da içermekte, genel bir tesbit ve dolayısıyla uyarı anlamı da taşı maktadır

Nitekim birkaç asırdır özellikle “gelişmiş” denilen ülke ve toplumlarda hakim zihniyet olan kapitalizmin esası da durmadan üretmek, tüketip tekrar üretmek, elde ettiği kar ve serveti sınırsızca çoğaltmaktır. İşte bu dünya görüşü ve onun doğurduğu uygulamalar da bu çoğaltma yarışının çağdaş örneğidir.

Ancak insanlığın manevi ve ahlaki değerlerini, birikimlerini sistem dışı bırakan, hatta tahrip eden bu yarış, sonuçta ekonomik ve siyasi gücü, iletişim imkanlarını da kullanarak bireysel ilişkilerden uluslar arası ilişkilere kadar uzanan bir haksızlık ve adaletsizlik düzeni doğurmakta ve nihayet dünyayı global bir mutsuzluk alanı haline getirmektedir.

2 ayetteki sonunda kabirleri ziyaret ettiniz” mealindeki cümleye mufessirler üç türlü mana vermişlerdir.

  • Mecazi anlamda: “Sonunda olup kabirlere girdiniz: bu tutku ve yarış olunceye kadar sürüp gitti
  • Yine mecazi anlamda: Kabirlerdeki ölülerle övündünüz
  • Lafzi anlamda: “Bizzat kabirlere gidip ölülerle övündünüz.

Tefsirlerde anlatıldığına göre Cahiliye Arapları mal. evlat, akraba ve hizmetçilerinin çokluğunu bir gurur ve şeref sebebi sayarlar, hatta bu hususta övünürken yaşayanlarla yetinmeyip kabilelerinin üstünlüğünü geçmişleriyle de ispat etmek için kabirlere gider, olmuş akrabalarının kabirlerini göstererek onların dahi çokluğuyla övünürlerdi.

Sürenin iniş sebebi olarak bu tür rivayetler bulunmakla birlikte genel anlamda insan fıtratındaki mal, evlat ve taraftarların çoklugu ile övünme vb. davranışlar eleştirilmekte, gerçek ustunlugun ahirette ortaya çıkacağı belirtilmektedir.

3-5. ayetlerin başındaki “hayır” anlamına gelen kella edatı, ebedi olan ahiret hayatını, orada verilecek hesabı ve bu hesap için hazırlık yapmayı unutup da fani olan ve ancak daha yüksek amaçlar için kullanıldığında bir değer ifade eden mal mülk vb. imkanları bilinçsizce çoğaltma yarışına girişip bunlarla övünmenin korkunç bir gaflet ve yanılgı olduğu gerçeğini vurgulamak maksadıyla üç defa tekrar edilmiştir.

5. ayette “kesin bir bilgi” diye çevirdiğimiz ilme’l yakin sözlükte “bir şeyi gerçek haliyle idrak etmek” anlamına gelen “ilim” ile “gerçeğe uygun kesin bilgi” anlamındaki yakin kelimelerinden oluşan bir terim olup “kesin olan akli ve nakli delillerin ifade ettiği bilgi diye tarif edilmiştir

Tekasür Süresi 6-8 Arası Ayetlerin Tefsiri: “… gözünüzle ayan beyan göreceksiniz” diye çevirdiğimiz kısımdaki ayne’l yakin tamlaması gerçeğe uygun kesin bilgi” anlamındaki yakin kelimelerinden oluşan bir terim olup gözlem yoluyla elde edilen ve doğruluğu apaçık olan bilgiyi ifade eder

Ayne’l yakin ile elde edilen bilginin ilme’l-yakin ile elde edilenden daha üstün ve kesinlik derecesi daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Yüce Allah dünya hayatında mutlak gerçeği kabul edip de ahiret için hazırlık yapmayan, aksine fani şeylere aldanıp onlarla başkalarına karşı övünenlerin ahirette cehennem azabıyla cezalandırılacağını yemin ederek haber vermiştir.

6. ayette “Cehennemi mutlaka göreceksiniz” ifadesinin mecazi bir görme şeklinde anlaşılmaması için 7 ayette. “Onu ayne’l yakin olarak, gözünüzle ayan beyan göreceksiniz buyurulmuş, böylece hem tehdit pekiştirilmiş hem de cehennem olayının büyüklüğü ifade edilmiştir

8. ayet ise Allah in verdiği nimetlerin şükrünü yerine getirmek üzere O’nun yolunda ve emrettiği şekilde değerlendirmeyip de onları başkalarına karşı övünme ve kendini üstün görme aracı yapanların bu nimetlerden hesaba çekileceklerini, sonuçta cehennem azabıyla şiddetli bir şekilde cezalandırılacaklarını göstermektedir.

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı / Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsiri / C: V / bkz: 677-680

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.