Kaleyi ondan korumak için kapılarını iyice kapamak ve gediklerini onarmak gerekir. Kapı ve gedikleri iyi bilmeyen kişinin onu koruyamayacağı açıktır. Şeytanın vesveselerinden kalbi uzak tutmak herkes için farzdır. Şeytanı kalbe sokmamak, ancak şeytanın kalbe girebileceği yolları öğrenmekle mümkün olur.
Kalbe giden yollardan en büyükleri şehvet ile öfkedir. Öfke; aklı yerinden kaçırır. Aklın askerleri zayıflayınca, bu sefer şeytanın ordusu hücuma kalkar. Top nasıl ki bir çocuğun elinde oyuncak ise, öfkelenen bir insan da şeytanın elinde onun gibi oyuncaktır.
Şöyle rivayet edilmiştir;
Şeytan Musa Peygamberle karşılaştı ve şöyle dedi;
Ey Musa, sen Hz Allah’ın peygamberliğe seçtiği ve konuştuğu bir kimsesin. Ben ise onun yaratıklarından değersiz bir varlığım. Bir günah işlediğim için cennetten kovuldum. Şimdi pişmanlık duyuyorum. Edeceğim tövbenin kabul olunması için Hz Allah katında bana vasıta ol. Musa Peygamber de onun bu isteğini kabul eder. Tür-i Sina’da Hz Allah ile konuşmasından dönerken Cenab-ı Hak ona;
Emaneti unutma, sözünü yerine getir buyurur. Musa Peygamber de durumu anlatıp yardım diler. O zaman Hz Allah şöyle buyurur;
Adem’in kabrine secde etsin, tövbesini kabul edeyim, dileğini yerine getireyim. Musa Peygamber bunu şeytana bildirir.
Buna çok kızan ve kibirlenip böbürlenen şeytan şöyle der;
Ben Adem’in dirisine secde etmedim, ölüsüne secde eder miyim?
Sonra Musa Peygambere der ki;
Benim için çalıştığından bana hakkın geçti. Bundan sonra benden sana zarar gelmez. Üç yerde beni hatırla. (Kimse Kendisini Musa Peygamber İle Kendini kıyaslamasın Sonra Helak Olur).
Birincisi: Öfkelendiğin zaman. İnsan öfkelendiği zaman kanın damarda dolaşması gibi, onun vücuduna girerim. Onu kızdığı şeye karşı körüklerim, artık o ne yaptığını bilmez hale gelir.
İkincisi: İki ordu karşılaştığı zaman beni hatırla. O zaman ben savaşan insanlara yaklaşır, onların içine vesvese salarım. Karını, çocuğunu ve yakınlarını düşün diyerek onu savaştan caydırırım.
Üçüncüsü: Yabancı bir kadınla yalnız kaldığın zaman beni hatırla. Çünkü böyle bir durumda ben hemen oraya girip zinaya giden yolu açarım. Şeytan bu sözleri ile üç şeye dikkat çekmiştir. Öfke, hırs ve şehvet. Savaş meydanından kaçmak dünya malına olan hırsa alamettir. Adem’in kabrine secde etmeyişi de onun haset içinde bulunduğunu gösterir.
Büyük zatlardan birisi şeytana şöyle bir soru sorar;
Kaynak: İmam-ı Gazali / el-İhya / C:3 / bkz: 91-92