ref: refs/heads/v3.0

Ölünün Arkasından veya Cenaze Evinde Yemek Vermek Caiz midir?

Ölünün Arkasından veya Cenaze Evinde Yemek Vermek Caiz midir?
23 Ocak 2021 23:54
62.391

Bir yakınını kaybetmenin üzüntü ve sıkıntısı içinde olan cenaze sahiplerinin, taziye için gelen misafirlere yemek hazırlayıp sunması ilave bir telaş ve sıkıntıya sebep olacağından mekruh görülmüştür. Bunun yerine komşular veya yakınlarının, cenaze sahiplerine ve gelen misafirlere ikramda bulunmaları sünnettir. Cenaze sahiplerinin mezarlıkta veya evde;

Helva, ekmek gibi şeyler dağıtmalarının dini bir dayanağı yoktur. Dini bir gereklilik olarak görmeden yapılmasında bir sakınca olmayacağı söylenebilirse de, bu tür uygulamaların kısa süre sonra cenazeyle ilgili bir dini hüküm olarak algılanması tehlikesi bulunmaktadır. Dolayısıyla bu ikramlar dini bir zorunluluk olarak yapılırsa, bid’at ve hurafe sayılır.

Diyanet

Yorumlar

  1. Eray Özer dedi ki:

    Adamlar onu zorunlu diee yapmıyor lar
    ….nieee hurafe olsun boş konusup milletin kafasını karistirmayin

    1. Bilmiyorum ama kaynak olarak gösterdiğim yere baktınız mı? Ama kişisel düşüncemi soruyorsanız eğer bende karşıyım ve bu uygulama yanlıştır

      1. Gül dedi ki:

        Eskiden konu komşu getirirdi yemeği Allah rızası için.bugun kayınvalidem in ölüm yıldönümü .öldüğünde evdeki gelininin annesi diğer oğluna liste yapmıştı.adamin zaten annesi vefat etmiş o üzüntüyle bide kocaman fuzuli bir listeyle karşılaştı.bu gerçekten çok saçma .ayrıca bu söylenenlere eleştiri yapanlar kafa karışmıyor.dogru olan bu.nerde yazıyor ki ölünün arkasından geleni gideni doyurcaksin.

        1. Aynen öyle ama din adına topluma yerleşmiş yanlış bir bilgi var. Buna aykırı ters bir şey söyleyip karşı çıkınca sana demediklerini bırakmıyorlar. Acı ama gerçek

          1. Yasemin dedi ki:

            Yardıma muhtaç o kadar çocuk var ama hastası onlara bağış yapılsa o masraflar. Adam ölçüde yok ama yemek günü en başta. Ay rıca Müge hanımın aşevi serisi ve tekerlekli sandalye kampanyası var. Buralara yardım etmek lazım. Tabii yinede insanlar kendi bilir.

          2. Hülya Güvenç dedi ki:

            Yapanlar din adına değil, misafirperverlik adına yapıyor. Bizim kültürümüzde vardır bu. Zaten taziyeye gelenler eli kolu dolu geliyor. Ev sahibi bunların hepsini tüketemez. Gelen misafirleriyle paylaşıyor. Siz de insanları bu şekilde yargılamayın. Cenaze evine de giderseniz verilen ikramı kabul etmezsiniz olur biter. İzmir’de belediye taziye evine 100 adet pide ve 100 adet ayran gönderiyor. Bunu ev sahibi saklasın mı?

        2. Ayten dedi ki:

          Sizinle hemfikirim ama insanlar aç geliyor veya acikiyor ordanda kafam karışıyor

      2. Zeynep İnci dedi ki:

        Yanliş ve çirkin, acısı olan insanlar gelen gideni doyurmakla meşgul oluyor. Dısardan gelenler getırecek hem üzgun cenaze sahıplerıni teşvik edip yedırıp ıçırecek hem uzaktan gelenler doyacak..

        1. Yani dışarıdan gelenler getiremiyorsa bile; cenaze sahibinden böyle bir beklenti içinde olmayacak

    2. Fatma dedi ki:

      Doğru söylüyorsun milleti kışkırtmayın yani tam tersi sevaptır

        1. Hatice dedi ki:

          Bende kesinlikle uygun görmüyorum insanların en hüzünlü günün de ziyafete çeviriyorlar. Bekliyorlar birileri ölsede kavurma pilav yesek diye, çok acııı

          1. Maalesef alışılmışın dışında bir gerçeği söyleyince insanlar direk tepki veriyor

        2. Hatice Tasdan dedi ki:

          Genaue evinde3 gün ateş yanmaz.cenaze evi ikram ziyafet evi degil.tazeyye uzak dan gelecek konu kommt ikram eder ikramdan dolayi getirene sevabı boldur okunan Dual lardanda sevap alle. Ìkramlariniz sonra yapalım

      1. Dilber dedi ki:

        Neden günahtır helede günümüzde çokta sevap birkaç. Garibanda faydalanıyor okusilere boylebiside olmasa hayrına verin deseniz kimse vermez fuzuli görür buda bir vesiledir bırakın bu gelenek yapılsın insana faydası var çokta güzel ayeti falan birakin

        1. ayeti falan bırakın nasıl bir tabir?

        2. İnci dedi ki:

          Çok saçma bir ikram…eskiden komşular tencerelerle ev halkına getirirledi misafire ikram değil ugrasmasinlar veac kalmasınlar diye.

      2. Sabahat dedi ki:

        Hadi ordan buda rant oldu neyin sevabı acının yanında herkes yeme derdinde atkasında kahve içiliyo

    3. Halil tepe dedi ki:

      Ayıp olmasın, gelen giden ne der diye yapıyorlar ve çok gereksiz. Gerçekte ölen kişi için hâyır anlamında yaptıklarını söylüyorlar ama bu hâyrı ihtiyaç sahiplerine yapmak daha makbul olur.

      1. Aynen öyle kardeşim. Elalem ne der diye yapıyorlar. Oysa dediğiniz gibi ölen kişi adına ihtiyaç sahibine yardımcı olunsa esas hayır budur. Ama bunu da yapmaktan gocunuyorlar. Çünkü kimse görmüyor ve bilmiyor Allah’tan başka. Burada akla şu ayet geliyor; Şeytan onlara yaptıklarını güzel gösterdi. Nisa Süresi 63

    4. Berrin dedi ki:

      Katılıyorum.Biz seve seve ikram yaparız.Zaten giden bizim öyle yapmamızı isterdi ve kendi de vaktiyle öyle yapmıştır. Kabristandaki görevini yerine getirerek evdeki duaya gelenlere ikram yapmanın nesi yanlış olabilirki.Aksini yapmak gayri insanidir.

    5. Gökçe bulıt dedi ki:

      Işte gerçekten çok cahilsiniz

      1. Sende haklısın herkes karşısındakini kendisi gibi görürmüş

    6. Fatma dedi ki:

      Bizde halen cenaze evine aynı şehirde yaşayan ve taziyeye gelen kişiler, komşu ve arkadaşlar yemek börek pide getirir ki ev ahali ve uzaktan gekenlere ikram edilsin. Cenaze ile düğünü karıştırmamak gerekir. Acısı olanın yükü hafifletilmeli yük olmaya gidenin de insanlığından şüphe duymak gerek…

  2. hüs dedi ki:

    yakın bir arkadaşımın imam oıarak yeni tayin edildiği bir köyde yaşayan fakir bir ailenin erkeği ölür. geriye kendisi gibi yaşlı olan eşi kalır. köyde ölen cenazenin evinden kurban kesilmeden cenaze defnedilmezmiş. aile fakir olduğu için kurban edilecek bir hayvana sahip değillermiş. komşularından parayla bir inek alıp kesmişler. yemek yendikten sonra cenaze defnedilmiş. imamın başka bir yere tayini çıkmış. birkaç yıl sonra önceki imamlık yaptıgı köyü ve kocası ölen yaşlı kadını ziyaret etmiş. hal hatır sorunca kadın hala kesilen ineğin parasını ödemeye çalıştıgını söylemiş. ŞİMDİİİ! Verilen u yemek yiyenler için halamı.? harammı? yine Ankara nın bir ilçesinin köyünün birinde komşumun cenazesine katıldım. köye vardık cenae defnedilecek diye bekliyorum. ama cenaze bir türlü defnedilmedi. cemat dagıldı. benim gibi yabancılar kaldı. o köydede cenaze defnedilmeden kurban kesilir pilav yapılır cenazeye katılanlara bir güzel ziyafet verilir cenaze ondan sonra defnedilirmiş. kurban kesildi,pilav pişirildi cenaze ikindi vaktine yakın defnedildi. ne yazıkki bu çirkinlikler islamı kılf altında yapılıyor. diyanet in bu güne kadar bu konuda hutbe okuttugunu duymadım.

    1. İnsanlara alışılmışın dışındaki bir şey söylediğin zaman, topluma yerleşen yanlış bir algının aksine bir doğruyu söyleyince bu seferde seni suçluyorlar. Gerçi Hak için Halkın kınamasını dikkate almamak lazım

  3. Cenk dedi ki:

    İnsanların kafasını karıştırmaya hakkınız yok. Yiyen ağız duadadır. İkram Tüek’ün de müslümanında şiarıdandır. Hurafe Gittiğiniz cenaze de ikram beklemektir. Ama cenaze sahibi misafirlerine ikramda bulunuyorsa lütfen buna da karışmayın. Şimdi komşuluk mu kaldıki komşudan geleni bekleyesin. Eski toprak çoluğuna çocuğuna yük binmesin diye kefen parasını ve cenaze yemek parasını bir kenara ayırırdı….

    1. Yorum için teşekkür ederim de; komşuluk kalmadıysa komşuluk hakkını hukukunu da dinden çıkartıp atamazsınız ve dinde olmayan bir şeyi dindenmiş sünnetmiş gibi insanlara empoze etmek ve bu verilen yemekten ötürü ölen kişi rahatlar bir sevap kazanır diye düşünüyorsanız eğer bu çok çarpık bir düşünce

      1. Sibel dedi ki:

        Benim kayinpederimin babası vefat etti. Kolu komşu alışmış olduğu için mecburen yemek dağıttık. Az buz para harcanmadi buna. Milletin karnını doyurana kadar hiç kimse kusura bakmasın ama babası için hayır hasena yapmis olsaydık en azından sevap alırdı. Dinimizde olmayan seyleri sırf elalemin gönlü olsun diye yapılması çok saçma. Kimsenin kafasını karıştırmaya hakkınız yok diye çıkışarak da gerçeği ortadan yok edemezsiniz. Bir cok kişi bu cenazelerde dağıtılan lari satıyor kazançimiz elimizden alınmasin diye de konuşuyorlar biliyorum ama dinimizle alakası olmayan şeyleri savunmak yerine haklısın kardeşim ama alisilmisliklar işte, kolay kolay vaz da gecinilmiyor deseniz, bu konuda gerçekten bilgisi olmayıp ta arastiranlarin kafasının Karistirmazsiniz.

        1. Öncelikle başınız sağolsun da yazıyı okudunuz mu ?

          1. Sibel dedi ki:

            Yazıyı okudum tabiki. Lafım size değil zaten. Sizi haklı buluyorum sadece kafasına göre “milletin kafasını karıştırmayın” diyenlere yazdım son yazımı.

            Dostlar sagolsun

          2. Yorum içim teşekkür ederim

          3. Hasan dedi ki:

            Tokatta bir köye yakınımız cenazesine katıldım. Cenaze defin ve taziyede sonra köy halkı dışarıdan cenazeye katılanları kollarına girip evlerinde yemeğe götürüyorlar. Asla kimseyi yedirip i. İrmeden bırakmıyorlar. Cenaze sahi i de böyle bir zahmete girmiyor. Uygulama çok güzel, takdir ettim. Bizi misafir edenler şunu söyledi”köyde cenaze olunca bayram ihtiyacı gibi gidip şehirden erzak alır, cenazeye dışarıdan katılanlar için hazırlık yaparız ve onları yemek yedirmeden göndermeyiz”çok yerinde bir uygulama.

          4. Zaten cenaze evinde yemek vermek gibi bir şey sünnette de yoktur sahabenin uygulamaında da yoktur. Cenaze sahibinin acısı varken bir de gelen gidenin yemek telaşı ile mi uğraşacak. Gördüğünüz uygulama zaten doğru olandır

        2. Hakperest dedi ki:

          Çok doğru

          1. Teşekkür ederim

  4. Angara 0606 dedi ki:

    Sen ölmeden önce söylersin ben ölünce bir bardak su bile vermeyin çünkü ben işe yaramaz yalancı bir adamım diye şöyle kimseninde kafasını karıştırma git yat yerine

    1. Hiçbir şey anlamadım ama emeğinize karşılık yorumunu onayladım. Teşekkür ederim

  5. Emrah divleli dedi ki:

    Bu eski bir Türk geleneğidir ayrıca dinde mezar taşıda önemsizdir lakin en eski türk tarihlerinde bile mezar taşlarını görebilirsiniz bu kültürler yuzbinlerce yıldır devam ediyor

  6. Gülşen dedi ki:

    Hiç birşey yapılması vasiyet ettim ben yaşarken isteyen hayrını yapsın.sevdikleride bırakın acısını yasasin

  7. Osman Alyanak dedi ki:

    Amel defteri kapandıktan sonra yapılacak herşey boştur. Hayır yemeğinin dinimizde yeri yoktur. Bu uygulama bir an önce kaldırılmalıdır.

  8. Yakup yörükoğlu dedi ki:

    Çokta açıklayıcı bir metin değil biraz daha geniş kapsamlı aydinlatirsaniz daha İyi olur bence

  9. Burak dedi ki:

    Bunu yapma amacı merhumun’a hayır olsun ve Allah rızası olması içindir. Yani bir nevi hayırdır. Yapılma gibi bir zorunluluk yoktur. Bu yazı kimin düşüncesi bilinmez ama tamamen bir saçmalık

    1. Kaynak belirtilmiş. Yazıyı okumadan yorum yaptığınız belli oluyor. ve ülkede Fetva konumunda yetkili merci diynet’tir

  10. Sabahat dedi ki:

    Cenaze evine baklava gidiyor yaş pasta ekler götüren var çok saçma birde güzrl üstüne kahve veriyolar ohh mis

    1. cnaze evi değil düğün evi gibi. Sanırım geride kalan için gözün aydın kurtuldun diye taziye veriyorlar 🙂

  11. Hakkı dedi ki:

    Peygamber efendimiz sav ve ashabı yapmış mı? Bu husus önemli. Yapmamışlarsa gelenek olmuş gibidir, ancak, bunu cenaze evine gelenler organize edip hizmetini de yapmalılar; hazırlık, servis, toplama ve bulaşık dahil, tabii ki ev halkına da 3 günlük yiyecek bırakırlar…

  12. Hakperest dedi ki:

    Çok doğru ,insanların acısı varken bir de gelenin karnını doyurmaya çalışması çok gereksiz bir uğraş.Eskiden tam tersi idi. 1988 de Dedemi kaybettik komşular , bize 40 gün yemek getirdi Allah onlardan razı olsun.

    1. Allah rahmet eylesin başınız sağolsun

  13. Mehmet dedi ki:

    Yorumları okudum sevaptır diyen gerizekalılar galiba pidecisiniz bilmediğiniz işe yorum yapmayın işinize bakın

  14. Ekrem dedi ki:

    Vefat eden merhumun arkasından (piav,helva veya yemek vermek) bence,iyiki öldün bizlerde bu sevince yiyip içerek iştirak ediyoruz demektir.

    1. Valla köyden geldiğimde ilk o adeti görünce noktasına kadar sizinle aynı şeyi düşünmüştüm

  15. Aslı dedi ki:

    Hocam yemek noktasında sıkıntı yok, her gün birileri yemek getiriyor ama sadece o kadar. Yemeğin yanına ayranıydı kolasıydı derken içecek masrafı, yemeğin ikramı için paket paket köpük tabağı-bardağı, peçetesi birsürü masraf. Sadece maddi külfet de yüklemiyorlar, bütün hizmeti, ikramı, toplama işini taziye sahibi yapıyor. Yemek yemiyor bu defa çay faslı başlıyor. Yine çayı şekeri bardağı tüpü ikramı herşey yine taziye sahibinde… Bunca sıkıntının karşılığında ilk gelip oturduklarında bi Fatiha okuyorlar, o kadar.. Sonra dedikodu, memleket meseleleri, ekonomi siyaset… Ama sorarsanız cenaze evinde yemek pişmiyor…

    1. Maalesef acı tablo ama kaçınılmaz son. ama gerçek olan bu tam anlattıklarınız. Fazlası var ki eksiği yok o derece

  16. Mehmet dedi ki:

    Hayat pahalligi insanlari perişan etti önceden insanlar sık sık cami yada evlerinde ölenlerin ruhuňa kuranı kerim okutur camide yada evinde yemek verirdi şimdi evde camide kuran okutmak ikram vermek zorlaşti 1 ekmekli maaş yetmiyor kuran okutmak için 18-20 milyarın ustunde hesap çıkarıyor yemekli kuran okutmak bunun 7 si 40 ki 52 si yilini duşunursek yaklasik 100 milyar gider oluyor ben babamı kaybettim Allah’a şükür tüm kuranların hakkıyla yerine getirdim Konyalı bir arkadasim var onlarda bu adet yokmuş birisi öldüğunde 7 si 40 ki 52 si yılını okutmuyorlarmis öğle deyince şasirdim kaldım nasıl konyalisiniz böyle siz dedim yarın bir gün yakınınız öldüğünde sizden bir dua bir ikram bekler yattığı yerden okutun dedim para herşey olmadığını söyledim

    1. Ne demek istediğinizi biraz açar mısınız?

      1. Dilek dedi ki:

        Kişi sağken ne yaptıysa sevabıda günahıda odur bence mantıkta bunu söyler benim inancımda yemek vermek yok vasiyetimde bu yönde insanlar ikram diye tutturmuş ikram falan saçmalık cenaze evi orası ama 3’ü 40’ı ve 52’i diye hirbir yerde yazmaz bana görede saçmalık şartlandırma dayatma ayyy yapmazsak el alem ne der, denir bu toplum baskıdır işte doğru değil ben vasiyet ettim her yıl ölüm tarihinde sokak hayvanlarını doyuracak çocuklarım ve öldüğümde ise en az üç sma’lı bebeğe bağışlanacak masraflar.Cenazeden sonra yemek yapılır yiyenler ay eti yağlı olmuş pilavı şu olmuş helvasını iyi kavurmamışlar daha orda başlar bu çirkin konuşmalar yapacaksanız ALLAH’ın da hoşuna gidecek bir hayır yapın bir öğrenci giydirin bir hasta bebeğe, bir yaşlıya yardım edin ölene yemeğin faydası yok dua edin sadece burda yaptığın asla ona sevap olarak gitmez. Şöyle okuduğum yorumlarda ikram da ikram o ayrı gelen diden ya getirir yada orda yapar cenaze sahipleride yer bu karın doyurmak rutin yani ama çok yörede var yemeğini veriyoruz diyerek şimdi kivarlaştırıp ikram demenin anlamı yok ne demek istediğinizi çok iyi anlıyorum ve benim düşüncem de bu yönde nankör insanları doyurmaktansa sokak canlarını doyururum

  17. Mehmet şirin akyol dedi ki:

    Benim içinde yaşadığım ortam ve kültür ölen kişinin çevresi ve komşuları bütün masrafları karşılar taziye günleri yemeğe denk gelen saate orda bulman herkese taziye evi dahil yemek ve çay ikramında bulunur ceneze evi hiç bir masrafı üstlenmez bizdedir böyle bir kültür var

  18. Aynur dedi ki:

    İsteyen dağıtır isteyen dağıtmaz bunamı takılıyorsunuz yas evinde yemekde yenir çayda icilir sohbetde edilir insanlar km lerce uzakdan işlerini güçlerini bırakıp acı paylaşmaya taziye ziyaretine geliyor ayıpdır derdinizmi yok bunu dert ediyorsunuz

  19. Aynur dedi ki:

    Keşke benimde arkamdan yemek verecek yiyecek cenazeme gelip sohbet edecek birileri olsa

  20. Ebruli dedi ki:

    Aynen katılıyorum daha yenı anneannemi kaybettik.defin işlemi yapıldı.herkes ikram ,dünya telaşına düştü. Sanki az önce bahçeye çiçek ektik.bildiginiz amme aş evi oldu.eyvallah ölü ruhuna diyoruz da dua gereken insana duamızı edemeden acımızı yaşamadan hizmet sektörüne adım attik. Şahsen ruhu için o masrafı huzurevine,çocuklara vb yerlere yapmaktan yanayım.bence doğru bu.

  21. Ali dedi ki:

    Bazı geri zekalılar konuyu anlamadan yorum yapıyor veya işlerine öyle geliyor.
    Yanlış olan şey cenaze günü cenaze sahibinin acısını yaşaması gerekirken yemekle uğraşmasıdır. Hele maddi durumu kötüyse onun için büyük bir sıkıntıdır.
    Aksini savunanlara şunu söylemek istiyorum, cenaze sahibi sonraki zamanlarda durumu müsaitse zaten ölen yakını için yemek verecektir. Kimse cenaze günü sırf yemek için cenazeye katılan aptalları doyurmak zorunda değil, bırakında herkes acısını yaşasın, yemek işi sonraya kalsın. Eskiden sevabı için cenazelere iştirak edilirdi, şimdi yemek için ediliyor, sevap bunun neresinde???