Namaz Abdest Gusül Kur'an İslam Nefis Ahlak Tövbe Vaaz Resim Galerisi
DOLAR
8,5492
EURO
10,0853
ALTIN
495,44
BIST
1.352
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Gök Gürültülü
29°C
İstanbul
29°C
Gök Gürültülü
Pazar Gök Gürültülü
29°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
31°C
Salı Az Bulutlu
32°C
Çarşamba Az Bulutlu
33°C

Namaz Ruhun Gıdası Mesabesindedir

16 Şubat 2021 02:25
0

Namaz ibadeti, titizlikle korunması ve samimiyetle yerine getirilmesi gereken bir ibadet olmakla beraber; Namaz kötülük ve günahla kişi arasında bir perdedir, maddi ve manevi arınmadır, Namaz göz aydınlığımız ve Müminlerin huzur vesilesidir,

Yüce Allah’a karşı yerine getirilmesi gereken ibadetlerden biri olan namazın İslam dininde ayrı bir önemi ve değeri vardır. Namaz ibadeti, titizlikle korunması ve samimiyetle yerine getirilmesi gereken bir ibadettir. Dua, istiğfar, övgü anlamlarını taşıyan namaz; tekbir ile başlayan, belli fiil ve sözleri içine alan bir ibadettir. Allah’a karşı tesbih, tazim ve şükrün ifadesidir. İçerisinde zikir, tesbih, dua, kıyam, rüku, secde gibi alt ibadetleri toplar. Namaz kötülük ve günahla kişi arasında bir perdedir. Maddi ve manevi arınmadır. Sorumluluk, düzenlilik ve disiplinin kazandırılmasıdır.

Kur’an namazın şeklinden çok manası, ruhu ve gayesi üzerinde durur. Namazın yoğun bir bağlılık ve dikkatle kılınmasını ister. Namaz en güzel şükür vesilelerindendir. Namaz Rabbe sadakatin, ona iltica etmenin, onun lütfundan nasiplenmenin, ona aidiyetin makes bulduğu bir ibadettir.

Müminin miracı olan namaz, ilahi davete icabet ve Rab’le buluşmadır. Bedeni olduğu kadar kalbi de temizleyen, kötülüklere karşı koruyan bir kalkandır. “Namaz fuhşiyattan/her türlü kötülükten alıkoyar (1)” Namaz manevi bir ırmaktır, günah kirlerinden arındırır.

Hz Peygamber, günde kılınan beş vakit namazın maddi ve manevi önemini, bir nehirde her gün beş kez yıkanan birinin durumuna benzeterek şöyle anlatır: “Ne dersiniz, birinizin evinin önünden bir nehir aksa ve her gün o nehirde beş kez yıkansa, bu durum o kişide kir namına bir şey bırakır mı?” diye sordu. Oradakiler; “Hayır, o kişide kir namına bir şey bırakmaz” dediler. Bunun üzerine Allah’ın Elçisi (s.a.v), “İşte günde kılınan beş vakit namaz da böyledir. Allah onunla hataları siler (2)”.

Nasıl ki günde beş kez yıkanan birinin üzerinde kir namına bir şey kalmazsa, günde beş vakit namazını düzenli bir şekilde kılan bir kimsenin üzerinde de günah namına bir şey kalmaz. Namazı bir an önce yerine getirip borcu ödeme saikinden ziyade onu hasretle bekleme idraki ve bu ruh hali ile eda etmek önem taşır.

Namazı ihsan ile idrak etmek de namaz ruhuna erebilmenin önemli merhalelerindendir. Her şeyi gören ve herkesin yaptıklarını bilen Rabbimizin bizleri gördüğünü, yaptıklarımızdan haberdar olduğunu idrak ederek ona yönelebilmelidir.

Namaz göz aydınlığımız ve Müminlerin huzur vesilesidir. Namaza alışan ve onunla ruhlarını besleyen insanlar ona asla doymazlar. Namaz insan ruhunu okşayan, onu feraha kavuşturan bir özellik taşır. Hz Peygamber dünya meşgaleleriyle yorulduğu ve sıkıldığı zamanlarda: “Ey Bilal, kalk da bizi ferahlandır/ferahlat! (3)”. Yani haydi, ezan oku da namaz kılalım, buyururlardı. Namaza çağrı olan ezanda hayye ale’l-felâh ve haydi felaha, haydi kurtuluşa denmesi de bu hakikate işarettir.

Bütün ibadetlerde olduğu gibi namaz ibadetinin de maksadına uygun bir şekilde ifası gereklidir. Namaz ibadetinin içini doldurabilmek, namaz ruhuna erebilmek ve onu muhafaza etmek önem arz eder.

“Onlar, namazlarına devam ederler (4)” ayetindeki namaz, ruhun namazıdır. Sureten, şeklen kılınan namaz geçicidir, devamlı olmaz. Çünkü ruh, deniz alemidir, sonsuzdur. Cisim ise deniz kıyısı ve karadır, sınırlı ve ölçülüdür. İşte bu yüzden devamlı namaz ancak ruhun namazı olabilir.

Ruhun da rükusu, secdesi vardır, fakat bunları açıkça şekille göstermek lazımdır. Çünkü mananın suretle bağlılığı vardır. İkisi bir olmadıkça fayda vermezler. Bu devamlı olan namaz, bütün gün kıyam, rüku ve sücud değildir. Bundan maksat, namazda insanda olan o haldir.

Bizi kötülüklerden alıkoyan namaz kalp huzuru ile kılınmaya çalışıldığında iç rahatlığı ve iç huzuru hissedilebilir. Mümin namazda adeta sudaki balık gibidir, namazla hayat bulur. Kanatlanır onunla ilahi huzura ve tabii ki bu alemden hiç çıkmak istemez. Namaz kılmak ve onu hakkıyla eda edebilmek de ayrı bir şükür vesilesidir. Bu manada namaz kılabilen ve namaza daim olanlar bunun için de Allah’a şükür etmelidirler.

Namaz vuslattır

Varlar varı ile buluşmaktır. Namazı dosdoğru kılmak, onu ikame etmek gerekir. Bu minvalde iftidah tekbiri ile birlikte dünyalık namına ne varsa geride bırakarak gönlünü yalnızca Allah’a vermelidir. Namaza başlamadan önce ruhi anlamda bir ön hazırlık yapmalı, seccadeyi serdiğinde Onun huzuruna durduğunu, o an Allah’ın huzuruna çıkmak için hareket ettiğini akla getirmelidir.

Azamet sahibi Yüce Allah’ın huzuruna çıkabilmenin ne kadar büyük bir bahtiyarlık olduğunu hatırlamalıdır. Ayrıca tadil-i erkana riayet etmeli, namazda okunan sure, ayet ve duaların anlamlarını ezberlemeli ve onlar üzerinde tefekkür etmelidir. Bu sayede namazdan elde edilecek manevi haz ve lezzet de artacaktır.

Kaynak: Bahattin Akbaş / Diyanet Dergisi / Mart 2010 / 231 / bkz: 9-10

(1-Ankebut, 45) (2-Buhari , Mevakit, 6) (3-Ebu Davud, Edep, 78; İbn Hanbel, V/364, 371) (4-Mearic 23)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.