DOLAR
18,8197
EURO
20,3115
ALTIN
1.128,47
BIST
4.997,63
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Hafif Yağmurlu
5°C
İstanbul
5°C
Hafif Yağmurlu
Pazartesi Kar Yağışlı
2°C
Salı Kar Yağışlı
3°C
Çarşamba Çok Bulutlu
5°C
Perşembe Az Bulutlu
6°C

Bakara Süresi 181 ve 182. Ayetin Meali ve Tefsiri & İbn Kesir

26 Haziran 2021 13:00
0

Vasiyet İslam Hukuku & Bakara 181-182

Bakara Süresi 181. Ayet Meali: Her kim bunu işittikten ve kabullendikten sonra vasiyeti değiştirirse, günahı onu değiştirenindir. Şüphesiz Allah işitir ve bilir.

Bakara Süresi 181. Ayet Tefsiri: Allah (c.c) buyuruyor ki: Artık her kim vasiyeti değiştirir, tahrif eder ve onun hükmünde değişiklik yaparsa, ona bir şey ekler veya eksiltirse -ki gizlemek bu kapsama çoktan girer- ‘günahı onu değiştirenindir’. İbn Abbas (r.a) ve başkaları şöyle demişlerdi:

‘Ölen, Allah’tan sevabını almıştır. Günahı ise onu değiştirenlere olur’. ‘Şüphesiz Allah çok iyi işiten ve çok iyi bilendir’ Yani, ölenin vasiyetinden haberdar olmuştur ve bunu da vasiyet edilenlerin yaptıklarını da çok iyi bilir.

Bakara Süresi 182. Ayet Meali: Her kim, vasiyet edenin haksızlığa yahut günaha meyletmesinden endişe eder de (alakalıların) aralarını bulursa kendisine günah yoktur. Şüphesiz Allah çok bağışlayan, hem de merhamet edendir.

Bakara Süresi 182. ayet Tefsiri

Bakara Süresi 182. Ayet Tefsiri: ‘Her kim, vasiyet edenin haksızlığa yahut günaha meyletmesinden endişe eder….’. İbn Abbas ve diğerleri burada ki haksızlık kelimesini yanlışlık ile tefsir etmişlerdir.

Buna örnek dolaylı yollardan veya aracı kimselerle varislerden birine fazladan mal ulaştırmasıdır. Filan, malı (filan yakınına) onun lehine olacak şekilde ucuza satmasını vasiyet etmesi veya malından kızının daha çok almasını sağlamak için kızının oğluna bir mal vasiyet etmesi gibi. Bunu ister sevgi ve şefkatinin etkisiyle, düşüncesizce, günah kastetmeksizin hatayla yapsın, isterse günah işlediğini bile bile kasten yapsın.

İşte bu durumlarda vasinin durumu düzeltmesi, vasiyette şeriata uygun düzeltmeler yapması, ölenin vasiyetini ona en yakın ve benzer hale çevirmesi caizdir. Böylece hem vasiyet edenin maksadı gerçekleşmiş, hem de şeriata muhalif bir şey yapılmamış olur. Bu düzeltme ve orta yolu bulma hiçbir şekilde vasiyeti değiştirme sayılmaz.

Onun için Allah (c.c) bu hususu ‘vasiyeti değiştirmek’ten nehyetmesinin ardından zikretti ki, bunun hiçbir şekilde vasiyeti değiştirme kabilinden olmadığı bilinsin. Doğrusunu en iyi Allah bilir.

Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur: ‘Öleceği vakit haksız vasiyette bulunan kişinin vasiyeti reddedildiği gibi, hayatta iken haksız tasaddukta bulunanın tasadduku da reddedilir.

Kaynak: İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri (Tefsiru’l Kur’an’il Azim) / C: 2 / bkz: 26-30

ETİKETLER:
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.