Adetli kadına namaz kazasının emredilip, oruç kazasının emredilmemesine gelince bu da İslam fıkhının güzellikleri ve hikmetinin bir göstergesidir. Zira adet hali ibadet haline uygun olmayınca, o halde iken ibadet emredilmemiştir.
Temizlik günlerinde kıldığı namaz, adetli günlerinde kılacağı namaz için yeterli sayılmıştır. Böylece temizlik zamanında kıldığı namazlar, namazdan beklenen maslahatı temin etmeye yeterli görülmüştür. Çünkü her gün tekrar tekrar kılınmaktadır.
Oruç böyle değildir. Çünkü tekrarı yoktur. Yılda bir aydır.
Onun kazası emredilmemiş olsaydı, bir benzeri ile tedarik etmek mümkün olmayacağından, oruçtan beklenen maslahat kaybolurdu. Bundan dolayı temizlik döneminde orucu kaza etmesi gerekli görülmüş ve Allah Teala’nın oruç ibadeti ile kullarına sunduğu ilahi rahmet ve ihsanin elde edilmesi amaçlanmıştır.
Kaynak: İbn Kayyım el-Cevziyye / İ’lamü’l Mavvakkı’in / C: I-II / bkz: 508